Motozábava.cz | Motorkáři se baví

Vzduchové filtry pro motocykly

vydáno 5. srpna, text Anna D., foto K&N

Vzduchové filtry jsou nezbytnou součástí každého vozidla a zajišťují optimální spalovací proces ochranou motoru před nežádoucími vnějšími částicemi. Jak ale poznat opotřebovaný čistič a jaké intervaly výměny je třeba dodržovat? V tomto článku si řekneme to nejdůležitější o filtračních médiích pro motorky a blíže se podíváme na jeden model od společnosti K&N.

K čemu jsou ve vozidlech vzduchové filtry?

Nezáleží na tom, zda se jedná o auto nebo motocykl: Dokud oba stroje disponují spalovacím motorem, bez vzduchu se prostě neobejdou. Je to dáno jednoduchým důvodem, že toto médium je součástí chemické reakce uvnitř motoru, tedy ve válcích. Aby mohla zapalovací či žhavicí svíčka palivo vznítit, potřebuje k tomu právě ten vzduch. To samozřejmě znamená, že se musí nasávat z okolního prostředí motorky, protože na rozdíl od benzinu nebo nafty ho nelze jednoduše doplnit na čerpací stanici.

Kvalitní vzduchový filtr musí v zásadě zvládnout dvě základní věci. Zaprvé tu samozřejmě je čisticí funkce. Většina filtračních médií se skládá z materiálu podobného papíru, v některých případech se používá i vrstvička pěnové hmoty. Větší cizí tělesa, jako jsou třeba kameny, klacky nebo různé pytlíky, samozřejmě nepředstavují pro žádný filtr skutečnou výzvu. S prachem, pískem, kapalinami nebo dokonce hmyzem je to pak už problematičtější. Čím menší jsou tyto částice nečistot, tím snáze najdou mezery a dostanou se tak do spalovacího prostoru, kde mohou postupem času způsobit velké škody. Dalším, neméně důležitým úkolem filtračního média je propustit do motoru co nejvíce čerstvého vzduchu při maximální efektivitě samotného filtru. Optimálního výkonu motoru lze přece dosáhnout pouze při správném poměru vzduchu a paliva a filtr, který je natolik nepropustný, že přes něj neprojde ani vzduch, se jednoduše mine účinkem.

Jaké jsou přiměřené intervaly výměny?

V první řadě je třeba říci, že žádné údaje od výrobce ani doporučení místního mechanika nemohou nahradit dobrý cit pro vozidlo. Takový filtr může být v provozu pouhých několik tisíc kilometrů a už být zralý na další výměnu. Na druhou stranu se některým jezdcům skutečně povede dosáhnout maxima udávaného výrobcem, aniž by filtr zklamal. Vedle několika typických příznaků, jako je klesající výkon nebo neobvykle vysoká spotřeba paliva, existují také způsoby kontroly, které za viníka identifikují přímo vzduchový filtr. 

Vizuální kontrola může být v určitých případech vše, co je potřeba k potvrzení prvotního podezření. Lepkavé, zabarvené nebo zaprášené filtry jsou jasným znamením toho, že byste s jejich výměnou neměli déle otálet. 

Intervaly výměny stanovené výrobcem se obvykle pohybují v rozmezí 25 - 80 000 ujetých kilometrů. Pro jistotu vám jednoznačně doporučujeme alespoň jednou za rok provést stručnou inspekci.

Vzduchový filtr od K&N Filters

K&N Engineering je americký výrobce filtrační techniky se sídlem v Kalifornii, který má mezi motocyklisty mimořádně dobrou pověst. 318 mm dlouhý vzduchový filtr K&N je určen speciálně pro motocykly značky Kawasaki a pasuje například na model ZX-6R NINJA. Výměna čističe je velmi snadná a díky vysoké životnosti vydrží filtr v závislosti na stylu jízdy i mnoho let. Navíc jej lze podle přání umýt, čímž se dá opakovaně používat.



Vytvořeno 5. 10. 2022 v 16:19 za 0.078 sekundy.